Monday, September 26, 2011

Info Teknikal : Komponen Sistem Bunyi [ Mixer ]

Mixer adalah alat elektronik yang menggabungkan isyarat bunyi elektrik dari mikrofon, instrumen, Pita, CD, dll.

Dengan mixer, anda boleh melaraskan kelantangan dan kualiti yg mempergunakan gaya suara setiap sumber input untuk mencapai gabungan yang harmoni dan menyenangkan ("campuran") semua sumber bunyi.

Output mixer akan melalui pemampat (pilihan), kelewatan digital (hanya untuk sistem pembesar suara besar yang diedarkan), penyama 31 band grafik (atau berparameter penyama), cross-over (hanya untuk 2 hala atau 3-cara speaker sistem), penguat (s), dan kemudian pembesar suara (s). Jika anda menggunakan sistem pembesar suara stereo, semua peralatan adalah dua kali ganda!

Kebanyakan pembancuh menyediakan kawalan berasingan untuk speaker utama dan satu atau lebih set speaker monitor. Setiap set speaker monitor juga perlu pada pemampat (pilihan), 31 band penyama grafik, penguat, dan speaker (s). Kadang-kadang, pencampur berasingan digunakan untuk campuran monitor.

Biasanya, mixer menyediakan keupayaan untuk menyambung pemproses kesan untuk menambah bergema, echo, kelewatan, dan lain-lain bunyi.

Ia adalah sangat wajar bahawa pencampur rumah dan juruteknik bunyi akan ditempatkan di suatu tempat dekat belakang tengah kawasan penonton supaya juruteknik bunyi akan mendengar bunyi yang sama penonton mendengar (tetapi tidak menghalang pandangan penonton). Adalah lebih baik jika pencampur terletak di tingkat utama dengan penonton, tetapi kadang-kadang ia perlu untuk mencari di balkoni. Pencampur rumah tidak harus diletakkan di dalam bilik lain atau di sebalik dinding kaca.

Jika mixer berasingan digunakan untuk memantau bercampur, ia harus terletak di sebelah pentas di mana juruteknik campuran monitor boleh mempunyai hubungan mata dengan semua penghibur (tetapi tidak boleh dilihat oleh penonton).

Mikrofon disambungkan ke mixer sama ada secara langsung melalui tali mike atau melalui "ular" jika pencampur terlalu jauh dari mikes.


Instrumen (gitar & keyboard) disambungkan ke mixer melalui adapter khas yang dikenali sebagai "kotak langsung" (yang digunakan untuk menukar tidak seimbang galangan tinggi 1 / 4 "sambungan kord sambungan rendah seimbang impedans mikrofon XLR).

"Ular" kabel multi-konduktor karies nombor talian mikrofon (biasanya 16 atau 24) dari kawasan prestasi di hadapan ke lokasi pencampur di belakang.

Jika mixer monitor yang berasingan digunakan, ular mesti mempunyai splitter pada setiap saluran untuk memberi makan kepada kedua-dua Mixer Monitor dan mixer House.

Mixer biasanya mengendalikan 8, 16, 24, 32, 40, atau 48 saluran atau input.

0 comments:

Post a Comment

Tutorial menghasilkan wallpapers